EXPLORATION OF THE IMPACT OF THE CONSCIOUS DISCIPLINE MODEL ON THE MENTAL HEALTH OF THE STUDENTS OF THE SIMÓN BOLÍVAR EDUCATIONAL INSTITUTION - CÓRDOBA, COLOMBIA

Main Article Content

Jesús David Paternina Martínez
Yuly Marcela Parra Montoya

Abstract

This article explored the impact of the Conscious Discipline Model on the mental health of students at the Simón Bolívar Educational Institution through the project "Guiding towards excellence". To this end, the positivist paradigm was used for the objective and statistical analysis of the data provided; In this same sense, the closed interview was used with 32 fifth grade primary school students. Based on systems theory, the treatment and evaluation of school dynamics as a whole was elucidated, focusing on a multidisciplinary approach. In turn, the conscious discipline model provided theoretical aspects for the application of activities based on the principles proposed by the author Becky Bealy, which generated a reduction in disciplinary cases and an improvement in emotional well-being and mental health. of the students. However, the need to adjust the model to the reality of the context where it is implemented was highlighted.

Article Details

How to Cite
Paternina Martínez, J. D., & Parra Montoya, Y. M. (2023). EXPLORATION OF THE IMPACT OF THE CONSCIOUS DISCIPLINE MODEL ON THE MENTAL HEALTH OF THE STUDENTS OF THE SIMÓN BOLÍVAR EDUCATIONAL INSTITUTION - CÓRDOBA, COLOMBIA. Scientific Journal in Health Sciences, 2(4), 343–350. https://doi.org/10.61324/csalud.2023.vol2i4.53
Section
Artículos Originales

References

Anderson, KL, Weimer, M. y Fuhs, MW (2020). Fidelidad del maestro a Conscious Discipline y las habilidades de función ejecutiva de los niños. Investigación trimestral de la primera infancia, 51, 14-25.

Bailey, B. (15 de Julio de 2022). Conscious Discipline. Recuperado de https://consciousdiscipline.com/

Cooper, LA (2019). El impacto de la disciplina consciente en la eficacia y el agotamiento de los maestros: perspectivas para maestros de primaria. Revista Internacional de Política Educativa y Liderazgo, 15 (14), n14.

Chaurra, R. E., & Castaño, G. N. (2011). Representaciones sociales sobre la violencia: los niños y las niñas escriben sobre la violencia. Un estudio de caso. Tesis de magíster en educación. Antioquia: Universidad de Antioquia.

Darling, KE, Seok, D., Banghart, P., Nagle, K., Todd, M. y Orfali, NS (2019). Aprendizaje social y emocional para padres a través de Conscious Discipline. Revista de Investigación en Enseñanza y Aprendizaje Innovadores, 12 (1), 85-99.

Estévez Pichs, M. A., Rojas Valladares, A. L., & Macías Merizalde, A. (2018). Representación social de la familia, una herramienta investigativa para educadores de la educación inicial. Conrado, 14, 275-282.

Konishi, C., Hymel, S., Zumbo, BD y Li, Z. (2010). ¿El acoso escolar y las relaciones entre estudiantes y maestros son importantes para el rendimiento académico? Un análisis multinivel. Revista canadiense de psicología escolar, 25 (1), 19-39.

MacCann, C., Fogarty, GJ, Zeidner, M. y Roberts, RD (2011). El afrontamiento media la relación entre la inteligencia emocional (IE) y el rendimiento académico. Psicología educativa contemporánea, 36 (1), 60-70.

Merton, R. K., & Albero, C. T. (2002). La división del trabajo social de Durkheim. Reis, 201-209.

Miguélez, M. M. (2011). El paradigma sistémico, la complejidad y la transdisciplinariedad como bases epistémicas de la investigación cualitativa. REDHECS: Revista electrónica de humanidades, educación y comunicación social, 6(11), 6-27.