ANSIEDAD Y ESTRATEGIAS DE AFRONTAMIENTO EN LOS JÓVENES UNIVERSITARIOS EN TIEMPOS DE PANDEMIA, HUANCAVELICA 2020
Main Article Content
Abstract
The objective of the research work was to determine the association between anxiety and coping strategies in nursing and midwifery students in times of pandemic at the National University of Huancavelica, 2020. Methodology: The study is descriptive, analytical, cross-sectional with correlational design developed whose sample calculated for finite populations was 219 young university students of health sciences, using the questionnaire applied virtually. Results: The students were characterized by being female 85.4% and male 14.6%; with ages between 16 to 19 years 63% and 20 to 28 years 37%; the level of anxiety in times of pandemic that predominated was moderate, whose symptoms presented were excitement, nervousness or state of tension 91.8%, with worries about something 96.3%, with irritability 71.2%, difficulty to relax 54.8%, with difficulty to sleep 42%, among other symptoms such as worry. The coping strategies in nursing and midwifery students are negative in 81.3% and negative in 18.7%; however, only cognitive coping was positive in 72.6% and with respect to behavioral coping, cognitive resistance and negative behavioral resistance in 94.1%, 96.8% and 79.5% respectively; the levels of anxiety and coping strategies obtained a p-value greater than 0.05. Conclusion: There is no association between anxiety levels and coping strategies in young university students of Health Sciences.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aragón-Borja LE, Contreras-Gutiérrez O, Tron-Álvarez R. Ansiedad y pensamiento constructivo en estudiantes universitarios. Journal of behavior, health & social issues (México). 2011;3(1):43-56.
Barrón RG, Castilla IM, Casullo MM, Verdú JB. Relación entre estilos y estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en adolescentes. Psicothema. 2002:363-8.
Fryndenberg E, Lewis R. Escala de afrontamiento para adolescentes. Madrid, España: Publicaciones de Psicologia Aplicada. AGRESIVIDAD% 20EN …; 2007.
Suryasa IW, Rodríguez-Gámez M, Koldoris T. The COVID-19 pandemic. International Journal of Health Sciences. 2021;5(2).
Reyes N, Trujillo P. Ansiedad, estrés e ira: el impacto del COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios. Investigación & desarrollo. 2020;13(1):6-14.
Prieto-Molinaria DE, Bravo A, Gianella L, de Pierola I, Luna Victoria-de Bona G, Merea Silva LA, et al. Depresión y ansiedad durante el aislamiento obligatorio por el COVID-19 en Lima Metropolitana. Liberabit. 2020;26(2).
Trilla A. Un mundo, una salud: la epidemia por el nuevo coronavirus COVID-19. Medicina clínica. 2020;154(5):175.
Jackson-Maldonado D, Thal D, Marchman V, Newton T, Fenson L, Conboy B. Inventarios MacArthur-Bates del desarrollo de habilidades comunicativas. User's guide and technical manual (2003) Baltimore, MD: Paul H Brookes. 2005.
Davey G, Lake N, Whittington A. Clinical psychology: Routledge; 2020.
Godoy-Izquierdo D, Godoy J, López-Torrecillas F, Sánchez-Barrera M. Propiedades psicométricas de la versión española del “Cuestionario de Salud General de Goldberg-28”. Revista de Psicología de la Salud. 2002;14(1):49-71.
Tobin DL, Holroyd K, Reynolds R. Coping strategies inventory. CSI Manual. 1984.
Özdin S, Bayrak Özdin Ş. Levels and predictors of anxiety, depression and health anxiety during COVID-19 pandemic in Turkish society: The importance of gender. International Journal of Social Psychiatry. 2020;66(5):504-11.
Mazza MG, De Lorenzo R, Conte C, Poletti S, Vai B, Bollettini I, et al. Anxiety and depression in COVID-19 survivors: Role of inflammatory and clinical predictors. Brain, behavior, and immunity. 2020;89:594-600.
Casullo MM, Fernández Liporace M. Estrategias de afrontamiento en estudiantes adolescentes. Investig psicol. 2001:25-49.
Casari LM, Anglada J, Daher C. Estrategias de afrontamiento y ansiedad ante exámenes en estudiantes universitarios. Revista de Psicología (PUCP). 2014;32:243-69.
Ozamiz-Etxebarria N, Dosil-Santamaria M, Picaza-Gorrochategui M, Idoiaga-Mondragon N. Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Pública. 2020;36:e00054020.
Vetrov ATG, Cedeño MLG. Resiliencia y estrategias de afrontamiento en estudiantes egresados de Psicología Clínica de la Universidad Técnica de Manabí durante la pandemia covid-19. Revista Científica Sinapsis. 2020;3(18).
Sotomayor Pérez GT. Estrategias de afrontamiento del estudiante de enfermería ante el estrés en las prácticas clínicas en una Universidad Privada Lima-2018. 2018.
Díaz Martín Y. Estrés académico y afrontamiento en estudiantes de Medicina. Humanidades Médicas. 2010;10:0-.
León Calderón EH. Funcionalidad familiar y estrategias de afrontamiento en estudiantes de secundaria en la IEP “Dios es amor”, 2020. 2020.
Cedeño NJV, Cuenca MFV, Mojica ÁAD, Portillo MT. Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión. Enfermería investiga. 2020;5(3):63-70.
Sousa J, Santiago LM, López VM. Ansiedad comparada entre estudiantes de medicina y estudiantes de otros grados en el Área de la Salud en Coimbra. Educación Médica. 2020.
Ramírez-Ortiz J, Castro-Quintero D, Lerma-Córdoba C, Yela-Ceballos F, Escobar-Córdoba F. Consecuencias de la pandemia covid 19 en la salud mental asociadas al aislamiento social. 2020.